Stank voor dank

24 mei 2018 - Lovina Beach, Indonesië

Goedemorgen  allemaal.
​de laatste dagen kwam het er niet van omdat het internet niet aanwezig was of heel slecht, hier is die ook niet best en we hopen het een en ander te kunnen sturen. lukt het niet dan houden jullie het tegoed.

​Eergisteren zijn we vanuit Melang naar de Bromo vulkaan gereden. Ons hotel lag op de laatste bergrug voordat je echt bij de vulkaan kwam, Ons hotel lag op ca 2000 mtr.
​Omdat onze gewone bus daar niet kon komen zijn we onder aan de berg overgestapt in kleine busjes, die ons over een soort veredelt fietspad naar boven hebben gebracht.
​Deze accommodatie was vooraf al omschreven als een eenvoudig hotel en DAT klopte!! Ach het had wel zijn charmes ....
​De temperatuur was een verfrissende 15 graden met een luchtvochtigheid van boven de 90%. Alles was klam ......
​Na de lunch hebben we de wandelschoenen aangetrokken en vertrokken we om een blik te werpen in de krater van de vulkaan.
​Het eerste stuk ging makkelijk , dat was stijl naar beneden totdat we de zandzee bereikten. Rondom de vulkaan ligt een grote zee van lavazand, dat trouwens verrassend makkelijk loopt. Het is wel los, maar je zakt er niet in weg.
​Onderweg kwamen we een aantal Hindoeistische tempeltjes tegen, de vulkaan is voor hun een heilige plaats en een keer per jaar hebben ze daar ook een groot offerfeest.
​Na een uurtje stonden we onderaan de vulkaan...... dan kijk je omhoog en denk je , moeten we daar helemaal naar boven ??????
​Het eerste stuk is het over een stijl pad naar boven lopen totdat je voor een hele grote steile trap staat, die brengt je naar de krater van de vulkaan.
​Nu staat het gebied erom bekend dat het weer daar heel snel kan veranderen, nou dat hebben we gemerkt. Zo was er nog een zonnetje en zo trok het helemaal dicht en begon het te regenen . Dat gebeurde echt in een paar minuten.
​Toch maar begonnen aan de beklimming van de trap, onderweg een paar keer gestopt om van het uitzicht te genieten.. (en uit te hijgen :-) )
​Boven gekomen werden we gelijk getrakteerd op een stevige hap zwavelgeur ipv zuurstof!!! Gatver!! Het sloeg gelijk op je ademhaling!!
​De wind was helaas gedraaid en stond onze kant op. Tevens was de hele krater vol met regenwolken, je kon werkelijk maar een meter de krater in kijken.
​Dat noemen ze Echt stank voor dank!!
​Hierna weer naar het hotel gelopen waarbij het makkelijke eerste stukje van de wandeling nu een echte kuitenbijter werd.
​Toch wel trots op onszelf dat we de wandeling gedaan hebben.
​Weer in het hotel hebben we met zijn allen wat gegeten en toen snel onder de klamme lappen gedoken. De volgende morgen zou nml om 3 uur de wekker weer gaan............... We gaan de zonsopgang bekijken op een berg tegenover de vulkaan. Als het goed is zien we dan de zon opkomen boven de krater van de vulkaan.
​Na een paar uurtjes slaap zijn we in een Jeep gestapt en die brachten ons op de andere berg over een soort bergpaadjes. Hartstikke mistig op sommige stukken!
​Op de terugweg , het was toen licht, zag je pas langs welke diepe ravijnen we hadden gereden in de mist.... goed dat die gasten goed de weg weten daar!!
​Boven aangekomen , stikke donker en windkracht 6/7, voelde toch iets fris aan. Met frisse moed liepen we naar het uitzichtpunt waar een schare koffieverkopers ons stonden op te wachten. Ze zien echt overal handel in hier.
​We moesten ongeveer een half uurtje wachten voordat de zon op zou komen. Wat trouwens met een noodgang gaat hier... zo is het nog donker en zo is de zon er!
​De zon kwam op en we konden een paar foto's maken en hetzelfde gebeurde als de dag ervoor............. het weer sloeg om!!!
​Waar de wolken vandaan komen .... geen idee. maar binnen twee minuten was er van de zon of de krater aan de overkant, niets meer te zien!! Dat was Echt jammer, hiervoor waren we toch gekomen.
​Een beetje teleurgesteld terug naar het hotel, spullen gepakt, ontbeten en weer in de kleine busjes gestapt die ons bij onze grote bus brachten.

De bus heeft ons gisteren naar Bali gebracht. Het was een uur of 5 rijden naar de ferry van Java naar Bali. Nu zeg ik ferry, maar daar moet je je niet al te veel van voorstellen. Het pontje van Rozenburg naar Maassluis is groter en een jaar of 40 nieuwer.......... Geen idee wat dat de originele kleur van dat ding was, hij was nu in ieder geval roestbruin.. compleet. Als er een golfje was sloeg die over het dek ... en daar zijn wij een stukje zee mee overgestoken... blij toen we aan de andere kant waren.
​Het eerste wat je opvalt op Bali, is dat het een stuk schoner is en het onderhoud van de wegen is veel beter.
​Vandaag hadden we een rustdag..... lekker uitgeslapen en geluierd.
​Morgen wordt weer een active dag maar daar morgen meer over.
​we hopen nog foto's over te kunnen sturen ... tot de volgende keer.

1. Corien van As:
    24 mei 2018
    Wordt saai, maar wederom: PRACHTIG!
  2. André en Nelleke:
    24 mei 2018
    Wat súperjammer dat het weer nét op het moment van de zonsopkomst omslaat. Ben je daar verdulleme héél vroeg voor uit je bed gekomen!!
    Jullie hebben nu toch onderhand wel alle voorhanden zijnde vervoersmiddelen uitgeprobeerd, zeg? Maar die ‘boot’, op volle zee, lijkt me toch wel ff een gevalletje ‘waar ben ik ook alweer verzekerd’ 🙈 getverrrrr
    Geniet nog even van het laatste deel van jullie reis, dan genieten wij mee van jullie verhalen en de foto’s. XXX