Green canyon

17 mei 2018 - Pangandaran, Indonesië

Goedemorgen !!

Vanmorgen werden we bij het hotel opgewacht door een 20 tal "bakfietsen". Het was de bedoeling dat wij voor in het bakkie gingen zitten en ons door Pangandaran lieten rijden. Met deze bakfietsen zijn we eerst  bij de markt afgezet, hierbij werden we door de gids gewezen op de plaatselijke produkten die hier te koop werden aangeboden. Aansluitend zijn we langs locals geweest die ons hebben laten zien hoe alles gemaakt werd. We zijn langs de rijstvelden gebracht, met de uitleg wat er allemaal voor nodig is om uiteindelijk rijst te kunnen oogsten. Uitleg gehad over het opvangen van het sap van de palmboom, deze wordt ca 7 uur gekookt en dan hou je pure bruine  suiker over. Echt mierzoet maar ook erg lekker.  Onderweg nog gestopt bij een kroepoek fabriek, deze was eigenlijk gesloten wegens de Ramadan maar op aandringen van onze gids (waarschijnlijk een paar Roepies :-) ) mochten we toch naar binnen voor een rondleiding. Hierna zijn we nog verder gegaan naar een Wajang poppen maker en speler. Dat was erg leuk om te zien hoe ze met de hand worden uitgesneden en hoe er mee gespeeld wordt.

het rondgereden worden in zo'n karretje gaf een beetje dubbel gevoel..... bloedheet en dan een donkere man achter je die je rondrijdt voor in onze ogen een habbekrats . Ze brachten ons op plekken , woonwijken , die jezelf nooit gevonden zou hebben of waar je nooit van je leven ingereden of ingelopen zou zijn.

Totdat langzaam ons het gevoel bekroop dat wij tentoon werden gesteld ipv dat wij inbreuk maakten op hun normale leven..... Overal kwamen de kinderen naar buiten rennen als we voorbij kwamen rijden en overal werd er gezwaaid en geroepen naar ons. Het was echt een hele leuke ervaring !

In de middag werden we naar een klein riviertje gebracht, in een nog kleiner bootje gezet en voeren we de rivier op. Onderweg hebben we ons verbaasd over het natuurschoon, net een soort 3 op reis film... alsof we echt in de jungle zaten.... op de oever en in het water zagen we varanen..... een ijsvogel hing in een liaan (nooit gedacht dat die hier ook zouden leven met deze temperaturen..) en onze eerste aap gezien!!!

Het riviertje werd alleen smaller en smaller en het eindigde bij een rots. Hier eindigde de reis met de boot, we moesten vanaf de boot op een rotsblok klimmen en daarachter konden we zwemmend verder. We zwommen tegen de stroming in door een smalle kloof. Het uitzicht naar boven was Echt heel mooi. Helaas hebben we daar geen foto's van, onze camera is niet waterdicht.

Na het zwemmen zijn we weer naar het hotel gebracht en hebben we even uitgeblazen op het strand. Tot onze verbazing kwam daar ineens een kudde herten voorbij.... dat die ook van strand houden .........

We gooien er nog een paar foto's voordat we morgen naar Yogyakarta reizen. Onze vraag van deze dag, wie vind de varaan ??????

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Corien van As:
    17 mei 2018
    De Varaan is mij Ontgaan.
    Heel erg leuk verslag en prachtige foto’s.
    Ik kijk weer uit naar de volgende editie.