439 traptreden naar beneden gelopen....en weer terug omhoog.

16 mei 2018 - Bandung, Indonesië

Vanmorgen weer vroeg uit het bedje gerold en ontbeten. Om 7 uur zat iedereen weer in de bus. Op weg naar Pangandaran zijn we gestopt bij "Selamat Datang Kampung Naga". Een kampong is een origineel dorp waar er niet veel meer van zijn. De mensen leven in een soort commune. Geen elektriciteit of stromend water is er beschikbaar in het dal. Om er te komen moesten we een trap met 439 treden af.

De mensen leven zelfvoorzienend door de rijst en visvangst uit de rivier. De gids vertelde over de manier waarop de mensen leven. De kippen worden onder de huizen gehouden zodat ze via de (wijkende) bamboe vloer in de huiskamer eten krijgen. Alle restanten van eten wordt zo aan de kippen gevoerd.

Omdat er geen gas of stroom is wordt het eten nog op een stoof klaargemaakt. De huizen hebben geen dichte wanden waardoor de rook/etensgeuren, als de wind verkeerd staat, bij de buren naar binnen komt. De regel is dan dat je ook voor die buren kookt. Dus als de wind verkeerd staat moet je gewoon een grotere hoeveelheid koken :) De foto's vertellen de rest.....

Toen weer de 439 treden omhoog.....af en toe een stop om van het uitzicht te genieten .....:) Ondanks de stopjes toch nog doorgezweten boven gekomen.

Weer op weg naar onze eindbestemming van vandaag. Het restaurant wat de reisleidster in gedachten had voor de lunch was dicht vanwege de Ramadan dus met wat zoekwerk zijn we bij iets leuks uitgekomen. Met zn allen op de knieen aan een laag tafeltje eten met uitzicht op de rijstvelden en de rivier. Super leuk!

Na het eten weer op weg. Tropische bui gehad waarbij het water met stralen de bus in liep. We moesten stoppen zodat de chauffeur zijn voeten kon drogen :)  Na drie uur waren we in Pangandaran. Hier blijven we twee nachten. Morgen staan er weer wat leuke uitstapjes in de planning....kijken wat dat brengt..